Ajatus yhdessä tekemisestä käynnisti Luxbagin toiminnan kymmenen vuotta sitten. Luksuslaukkuliikkeestä kokonaisvaltaiseksi huippumuodin konseptiliikkeeksi kasvanut Luxbag juhlii kymmenvuotista taivaltaan uusilla merkkiedustuksilla sekä laajentamalla valikoimaa myös miehille.
Luxbagin tarina alkoi yli kymmenen vuotta sitten New Yorkissa, kun Eija ja Jarmo Poutun yrittäjäpariskunta pohti, millaista bisnestä olisi antoisaa pyörittää yhdessä. Merkkilaukkubuumi oli alkanut kiihtyä ja esimerkiksi Louis Vuitton oli rantautumassa Suomeen ensimmäisen lippulaivaliikkeensä kanssa. Eija Pouttu halusikin tuoda Helsinkiin luksusmerkkeihin ja erityisesti laukkuihin keskittyneen kivijalkaliikken.
Keväällä 2008 Luxbag avasi ensimmäisen multibrand-liikkeensä Unioninkadulla tuoden ensimmäisenä jälleenmyyjänä maahan Loewen ja Celinen laukkuja. Toiminta lähti liikkeelle vauhdikkaasti, ja jo vuonna 2009 suunniteltiin Luxbagin laajentamista toisella liikkeellä Helsinki-Vantaan uuteen terminaaliin. Suunnitelma otti yllätyskäänteen, kun Unioninkadun liikkeen naapurissa syttyi tulipalo tuhoten myös Luxbag liikkeen. Niinpä syyskuussa koko toiminta siirrettiin juuri valmistuneeseen Helsinki-Vantaan non-schengen-terminaalin uuteen liikkeeseen.
Syyskuussa 2011 oli aika palata Helsingin ydinkeskustaan; uusi Luxbag-liike Kämp Galleriassa toi mukanaan uusia merkkejä luksuslaukkujen ystäville. Nyt kahden liikkeen valikoimista löytyivät jo Fendi, Loewe, Celine, Marc Jacobs, Marni ja Valextra.
Luksuslaukkuliikkeestä huippumuodin toimijaksi
Eija ja Jarmo ymmärsivät hyvin pian sen, että heidän edustamilleen ja mahdollisille tuleville huippumerkeilleen ei enää riittäisi se, että Luxbag valikoimiin kuuluisivat pelkät laukut. Paikallinen edustus vaatisi siis ns. total-lookin, eli vaatteet ja kengät laukkujen lisäksi. Niinpä päätettiin pistää uusi vaihde silmään, ja rytminvaihdoksen mahdollisti uusi omistajakumppani Umo Capital Oy.
Lentoaseman liike suljettiin ja entistä laajempi total look -store avattiin Pohjois-Esplanadilla uusiin tiloihin helmikuussa 2014. Mukana oli ensimmäistä kertaa Luxbagin edustamien merkkien vaatteita ja kenkiä, ja brändivalikoimaan saatiin mukaan Balenciaga, Lanvin ja Givenchy.
Luxbag total look -konseptin suosion myötä Luxbag laajennettiin myymälän naapuriliiketilaan. Tällä kertaa investoinnin tekivät mahdolliseksi uusiksi sijoittajiksi ja omistajiksi lähteneet Valtteri ja Emilia Bottas. Uusi, laajennettu liike sai valikoimiinsa myös Saint Laurentin ja Chloén.
Huippumuodin suurlähettiläs Helsingissä: Gucci mukaan edustuksiin
Onnistunut toiminta herätti huomiota myös maailman muotipääkaupungeissa; 2017 Gucci lähestyi Luxbagia toiveenaan saada suomalaisliike edustamaan itseään Helsingissä. Hedelmällisten neuvotteluiden jälkeen jo saman vuoden syksynä Helsinginissä kävi kuhina, kun ikonisen muotitalon SS18 mallisto saapui liikkeeseen.
10 vuoteen on mahtunut monia käänteitä – sekä onnistumisia että haasteita. Pouttujen mukaan kaikesta on selvitty reagoimalla muutoksiin nopeasti, jopa proaktiivisesti.
“Liiketoiminnan kannalta on ollut tärkeää, että olemme paitsi onnistuneet saamaan upeiden brändien edustukset, myös päässeet Helsingin paraatipaikoille, helposti asiakkaidemme ulottuville”, Jarmo Pouttu sanoo.
“Tärkeimmässä asemassa ovat kuitenkin olleet upeat asiakkaamme. He ovat aina olleet päällimmäisenä mielessä, kun suunnittelemme seuraavan sesongin ostoja brändien omilla showroomeilla Euroopassa. Asiakkaiden tunteminen on koko liiketoiminnan a ja o – ja samalla myös palkitsevinta koko toiminnassa”, Eija Pouttu sanoo.
Uudelle vuosikymmenelle Bottega Venetan ja miestenmuodin siivin
Kymmenen vuoden merkkipaalu ei tarkoita pysähtymistä tai vakiintumista. Edelleen Luxbag katsoo tulevaisuuteen ja kehittää toimintaansa ennakoiden markkinassa tapahtuvat muutokset ja mahdollisuudet. Tänä syksynä, samalla kun juhlimme 10-vuotisjuhlaa, Luxbag valikoima täydentyy ikonisen muotitalon, Bottega Veneta, luksustuotteilla.
Seuraavalle vuosikymmenelle lähdetään aivan ennen näkemättömällä tavalla. Nykyisen liikkeen viereen aukeaa aivan uusi miesten Luxbag liike, joka tuo kansainväliset huippumuodin merkit myös miehille. Dynaamisen nuorekkaissa miestenmallistoissa löytyy paljon myös ns. unisex – tuotteita jokaisen makuun.
Kiitämme asiakkaitamme näistä kymmenestä vuodesta ja toivotamme teidät tervetulleiksi mukaan kanssamme seuraavalle Luxbag – vuosikymmenelle.